tiistai 4. joulukuuta 2012

Microsoftin tulevaisuus vaakalaudalle

Huonon brändin omaava Microsoft taistelee tulevaisuudestaan.
Windows 8:n piti puhaltaa uutta eloa pc-markkinoille, Windows Phone 8:n ja Nokia-kumppanuuden piti kasvattaa yhtiön markkinaosuutta älypuhelimissa ja Surface-tietokoneen piti tarjota vakava kilpailija Applen iPadilla.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/talous/982-talous/113775-113775
"Kuluttajat ovat liian syvällä iPhonen ja Android-laitteiden ekosysteemissä. Koska Android on avointa lähdekoodia, laitevalmistajilla ei ole syytä harhailla muualle. Operaattorit rakastavat Androidin tarjoamia halpoja vaihtoehtoja."
http://www.talouselama.fi/nokialandia/microsoft+katoaa+silmiemme+edessa/a2158688
The rub here is that Surface Pro starts at $899, a price tag that is too big a gamble for an unproven tablet platform. The battery life will also be just half as long as the Surface and other tablets. The Surface Pro, with Microsoft's clever magnetically attached keyboard cover, would fly as a lightweight laptop a few years ago, but no one seems to be buying those these days.
http://www.fool.com/investing/general/2012/12/03/microsoft-is-disappearing-before-our-very-eyes.aspx

http://www.wolframalpha.com/input/?i=microsoft+apple+google

http://jtalous.blogspot.fi/2012/12/android-nokian-halpapuhelimiin.html

Android voi kehittyessään kyetä korvaamaan perinteiset pc:t ensiksi kuluttajamarkkinoilla ja myöhemmin yritysmarkkinoilla. Perinteinen pc ei nykyaikana ainakaan kuluttajille ole enää kauan paras vaihtoehto. Seuraavan sukupolven konsolit (Nintendo Wii U jne) tarjoavat myös huomattavasti nykykonsoleita paremmat nettiominaisuudet eli ainakin osa kuluttajista selviää hyvin ilman perinteistä pc:tä. Perinteinen pc omaa raskaan arkkitehtuurin kuluttajakäyttöön. Yrityskäytössä on enemmän tarvetta tuelle vanhoille systeemeille mutta sielläkin pilven yleistyessä päätelaite valikoima tulee kasvamaan. Pilveen pääsee myös Androidilla tai Jollalla.

Microsoftilla on vielä paljon pelimahdollisuuksia ja rahaakin tulee vielä reippaasti mutta Microsoftin brändi on heikko vaikka onkin tunnettu. Microsoftiin ei liity pääasiassa kovinkaan paljon mitään erikoisen lämpimiä tunteita kuten esim. Appleen. Käyttökokemukseltaan Microsoftin tuotteet eivät Officea lukuunottamatta ole järisyttävän hyviä.

Microsoft on tottunut monopoliasemansa vakauteen ja asiakasta ei ole siellä arvostettu niin paljon kuin olisi vapaammassa kilpailutilanteessa arvostettu. Raha on tullut Microsoftille helposti vain uusia versioita tuotteista syytämällä. Tälläinen yleensä veltostuttaa yrityksen ja totuttaa johdon ja työntekijät siihen, että riittää kun ilmaantuu työpaikalle niin rahaa sataa kaatamalla saaviin. Toivottavasti Microsoftin asema heikkenee niin paljon, että kuluttajan etu palaa taas Microsoftilaistenkin ajattelun keskiöön monopolin laajentamisen sijaan.
http://www.mobiiliblogi.com/2012/12/04/idc-samsung-suomen-suurin-alypuhelinvalmistaja-q3lla/

http://theprime.co/next-xbox-rumor/

http://losca.blogspot.fi/2012/11/game-performance-improvement-for-ubuntu.html

http://www.nordichardware.com/software/amd-to-gpu-accelerate-java.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti