torstai 1. maaliskuuta 2012

Sony PS4 ei Celliä?

Aiempien uutisten mukaan Sony ei tule seuraavassa PlayStation -pelikonsolissaan käyttämään enää Nvidian valmistamaa näytönohjainta vaan on siirtymässä AMD:n tuotteeseen. Nyt uudet huhut tietävät kertoa Sonyn hylkäävän kokonaan Cell-arkkitehtuurin, joka on ainakin pelikehittäjien kannalta pelkästään hyvä asia, sillä jo vuosia pelikehittäjät ovat kironneet PS3:n Cell-arkkitehtuurille pelien koodaamisen vaikeutta.
http://mato78.com/uutiset/viihde/4991-sony-luopuu-cell-prosessorista-playstation-4-konsolissa

IBM, Sonyn ja Toshiban aikanaan kehittämä Cell edustaa heterogeenistä prosessoriarkkitehtuuria. Celliä on pidetty vaikeana ohjelmoida. Ohjelmointi on kallista verrattuna prosessorien massatuotantoon, joka voidaan pitkälti automatisoida.
http://kotaku.com/5889410/playstation-4-ditching-the-cell-processor-sources-say-which-leads-to-some-wild-theories

Itse pidän sinällään Cellin hylkäämistä järkevänä. Tosin Sony voi silti ottaa käyttöön jonkun Powerin, jossa on Cell piirteitä mutta sen arkkitehtuuri on silti enemmän homogeeninen. Celli tehtiin aikanaan vaikeaksi ohjelmoida tarkoituksella, koska siinä on hyvin pieni välimuisti, joka teki siitä hirvittävän ohjelmoida. Käsittääkseni jo pelkästään isompi välimuisti olisi poistanut ison osan ohjelmoinnin vaikeudesta. Välimuisti taas oli pieni,että saatiin niitä apuprosessoreita 8 kpl yhteen Celliiin; pienempikin määrä olisi riittänyt.
http://www.pcper.com/reviews/Editorial/John-Carmack-Interview-GPU-Race-Intel-Graphics-Ray-Tracing-Voxels-and-more

http://tietsikka.blogspot.com/2012/02/ps3-411-paivitys.html

Itse en usko, että Sony valitsee x86 prosessoria PS4:seen. Luultavasti he pysyvät Powerissa mutta joku toinen custom versio. Power on tehoiltaa kilpailukykyinen x86 kanssa eli tehojen puolesta ei ole syytä vaihtaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti