keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Microsoftin pitäisi lopettaa kännytouhuilunsa

Microsoftin kännytouhuissa ei ole mitään järkeä. Microsoftin pitäisi vetää epäonnistumisistaan johtopäätökset ja lopettaa touhuilu kännyköiden kanssa. Microsofti ei ole vuosikymmenen kovasta yrittämisestä huolimatta saanut juuri minkäänlaista jalansijaa kännyissä. Kannattaako tuhlata voimavaroja markkinoilla joilla tuskin on tilaa Microsoftin ja Nokian pellekännyköille?
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/04/nokia-analyytikko_symbianin_syoksykierre_odotettua_pahempi_3399090.html
Erään lähteen mukaan puhelimia olisi myyty 3,5 miljoonaa kappaletta, missä ei juuri ole liputtamista. Toisten mukaan myyntiluvut pyörisivät kuitenkin noin 10 tai 11 miljoonassa kappaleessa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/microsoftilla+ei+ole+varaa+luovuttaa+windows+phonessa/a2095484

http://www.zdnet.com/blog/microsoft/nokia-2-million-lumia-windows-phones-sold-in-last-quarter/12395

Microsoftin yritys kännymarkkinoille perustuu ajatukseen, että tietokone, känny, pelikone ja taulutietokonemarkkinat ovat niin samankaltaisia, että niiden välillä on vahvat synergiaedut. Olemassa oleva tieto markkinoilta ei kuitenkaan tue tälläistä näkemystä, koska nämä markkinat ovat kuitenkin luonteeltaan hyvin erilaisia ja niissä asiakastarpeet ovat vallan erilaisia ja siten mitään kovin vahvaa synergiaa ei tunnu siellä kuitenkaan todellisuudessa olevan. Microsoft luultavasti kykenee menestymään kohtuullisesti pelkällä tietokonekäyttöjärjestelmällään ja laajenemisesta muille markkinoille ei luultavasti ole kovin suurta etua jos ei siitä haittaakaan luultavasti ole. Toisaalta laajeneminen ei tunnu tuottavan sellaisia etuja mitä on ajateltu ehkä olevan. Laajeneminen vaatisi aivan uudenlaista ajattelua Microsoftilta ja sellaista osaamista ja ymmärrystä asiakastarpeista ja markkinoista mitä Microsoftilla ei ole.

Yleisesti ottaen yritykset, jotka ovat hallinneet yhden (1) ajanjakson teknologiassa kykenevät hyvin harvoin hallitsemaan seuraavaa.   Yleisesti ottaen yritykset eivät kykene siirtymään hallitsevina seuraavalle teknologia/markkinan kehitysjaksolle vaikka ne olisivat olleet kuinka mahtavia edellisellä jaksolla. Yirtysten oppima tieto- ja osaaminen toimii niin suurena painolastina, että kilpailullisissa oloissa ne pääasiassa epäonnistuvat siirtymissä. Nokia ja Microsoft tuskin onnistuvat siirtymässä eli niistä kannattaa nyt luopua lopullisesti ja ruveta rakentamaan uutta tulevaisuutta jonkin muun varaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti