keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Nokian älypuhelin puoli myyntiin ja sassiin

Nokian kannattaisi myydä älypuhelin puoli nopeasti Microsoftille vielä kun sillä on jotain arvoa.
http://jtalous.blogspot.com/2011/12/nokia-myynee-alypuhelimet-microsoftille.html

http://jtalous.blogspot.com/2011/12/nokiasta-amerikassa-penny-stock.html

Nokian osakkeen arvo tuskin nousee, jos älykännyjen myynti ei räjähdä, ja myynnin nopea kasvu ei näytä todennäköiseltä nykytiedon valossa. Nokialla ei enää ole brändiä Yhdysvaltain markkinoilla ja mainekin on lähinnä negatiivinen, eli maineella ei Nokia kykene ratsastamaan.
Nyt iso kysymys on, että missä vaiheessa Nokian isot omistajat kyllästyvätomistamaan Nokiaa ja myyvät osuutensa Microsoftille. Nokian tilanne on huono, eikä selittelyjä enää kannata kuunnella. Hyvä yritys on pitkälti tuhottu huonolla johtamisella (ei ole ymmärretty asiakastarpeita). Mihinkään historiallisiin arvostuksiin Nokian kurssia ei kannata verrata, koska Nokialla ei ole enää kunnollista brändiä ainakaan Yhdysvalloissa ja Euroopassakin Nokian brändi on heikko (tai olematon). Kehitysmaamarkkinoilla Nokialla on vielä vetoa mutta nykystrategia tuottaa sinne liian kalliita puhelimia.
http://jtalous.blogspot.com/2011/12/nokiasta-amerikassa-penny-stock.html

http://youtu.be/LuzM4NMfPcg

Kilpailuälypuhelinmarkkinoilla tulee kasvamaan rajusti lähitulevaisuudessa kun kiinalaisten asema ja osaaminen vahvistuu.
http://tietsikka.blogspot.com/2011/12/spreadtrumilta-halppis-android-siru.html

Sarkamies uskoo, että Microsoft tavoittelee matkapuhelimissa samanlaista asemaa kuin sillä on ollut pc-puolella. Yhtiö keskittyisi älypuhelinkäyttöjärjestelmän ja ehkä joidenkin sovellusten tekemiseen ja keskenään kilpailevat valmistajat keskittyisivät laitteiden tekemiseen.
http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2011/12/14/jos-jotain-tapahtuu-kyse-on-koko-nokiasta/201119041/12

Nokia pelasi nykytiedon valossa Microsoft yhteistyöllään kuollutta hevosta. Itse näkisin, että Microsoft olisi lähinnä kiinnostunut älypuhelin Nokiasta eikä niinkään koko yrityksestä. Sarkamiehen arvio lienee väärä. Microsoft ei esim. tee Nokian brändillä mitään, joten sitä ei kannata ostaa. Lisäksi Nokian brändillä on vielä arvoa kehitysmaamarkkinoiden halppiskännyköissä eli Nokia voisi jatkaa toimintaansa siellä halppisraudan valmistajana. Halppisrauta ei Microsoftille ole kovinkaan houkuttelevaa mutta Nokialle se voisi olla hyvinkin houkutteleva markkinasegmentti. Halppispuolella ekosysteemin puute ei haittaa niin paljon, ja Nokialla on hyvä maine kehitysmaiden halppiksen osaajana. Halppista halveerataan turhaan, koska monet maailman menestykseimmät yritykset ovat tunnettuja juuri halppisosaamisestaan. IKEA on menestynyt nimenomaan massahalppiksessa, eikä missään luksusälyhuonekaluissa vaan raa'assa lastulevyssä.
http://tietsikka.blogspot.com/2011/12/halonen-ei-kutsunut-stephen-elopia.html

http://muotimielessa.blogspot.com/2011/12/i-phone.html

http://sossumedia.blogspot.com/2011/11/mungolife-rakastaa-apple-iphonea.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti